Zingen tijdens de zonnewende bij het Botenhuis

Bij het Botenhuis: Berkelschippers, zanggroep Akkoord en Eibergs Mannenkoor. Foto: Bij het Botenhuis: Berkelschippers, zanggroep Akkoord en Eibergs Mannenkoor. Foto: PR
EIBERGEN – Een koor wil graag koorklanken voor publiek ten gehore brengen. Het Eibergs mannenkoor heeft er voor gekozen hun optreden dit keer eens in een iets ander jasje te gieten. Daarvoor werd samenwerking gezocht met de zangeressen van zanggroep Akkoord uit Beltrum en de Berkelschippers. Donderdag 21 juni om half negen ’s avonds verzorgen de beide koren voor het eerst een gezamenlijk optreden. Buiten als het weer dat toelaat, voor het botenhuis ’t Vonder van de Berkelschippers, aan het Koeweidepad nummer 2 in Eibergen.

Door Rob Stevens

Arne Hulshof: “Het is mooi om de dag van de zonnewende voor een optreden te gebruiken. Dat is toch een speciale dag. We hebben een alternatief ‘los’ format gevonden voor dit optreden. De Berkelschippers varen, met de helft van ons mannenkoor in de Berkelzomp vanaf de haven bij het openluchttheater, over de oude Berkeltak naar ’t Vonder. Daar wacht de andere helft van het koor hen op. Zowel in de boot als bij ’t Vonder zingt de groep zodat de twee koorgeluiden elkaar als het ware tegemoet komen. Daarna herhaalt dit ritueel zich met de dames van zanggroep Akkoord. Vervolgens zullen beide koren afwisselend een uur lang een aantal nummers ten gehore brengen. En een aantal nummers zullen de beide koren gezamenlijk zingen. Wat we zoal zingen? ‘The water is wide, You are so beautiful, When evening’s twilight, Plovi, plovi, Bridge Over Troubled Water, Aura Lee, Berkel Ahoy, When the moon comes over the mountain, Wadee in the water’. Het optreden is op het talud voor ’t Vonder. Bij regen gaan we naar binnen. Publiek kan op het talud aan de andere kant van de oude Berkeltak naar het optreden luisteren.”

Zowel de beide koren als de Eibergse Berkelschippers hopen dat dit het begin van een traditie is. Een traditie waarbij naar andere vormen van optredens wordt gezocht. In samenwerking met andere organisaties en op verschillende plekken. Bert Dijkhuizen van de schippers is er wel voor in. Ook de schippers zoeken naar alternatieve mogelijkheden om hun zomp in te zetten.

Het gezamenlijke mini-concert is van 20.30 uur tot 21.30 uur. De toegang is gratis. Rond een uur of tien ’s avonds is er een ‘After Party’ waar de koorleden en het publiek nog even gezellig kunnen napraten. De kans is groot dat er spontaan dan ook nog wel iets wordt gezongen. Daarvoor is tijd genoeg, het is immers de dag van het jaar met de langste avond.

Akkoord is een groep van 15 enthousiaste zangeressen, in 1990 als zanggroep gestart. De meesten leden hadden al enige zangervaring. Maar toch wordt er nog steeds aan koorscholing gedaan. Door de jaren heen is zo een hechte onderlinge band gegroeid. Sinds september 2014 heeft de zanggroep een nieuwe dirigente/pianiste in de persoon van Annemarie Hilferink. Het Eibergs Mannenkoor is op 12 december 1933 opgericht en telt momenteel 45 enthousiaste leden, verdeeld over vier stemgroepen. Het koor staat onder leiding van dirigent Wim Ruessink en wordt op de piano begeleid door pianist Jeroen Twisk.